NL: 'Gekoppeld aan de slowmotionbeelden bij zijn Hammer und Tanz, waarin De Graaff met een moker op een parketvloer insloeg, klonk de herhalende puls noodlottig en onbedwingbaar – als de menselijke behoefte aan dans.' - Thomas Batelaan
EN: '...together with the slow motion images within his Hammer und Tanz, where De Graaff hit the wooden floor with a sledge hammer, the repeating pulses sounded fatal and irrepressible - like the human need for dance.' - Thomas Batelaan
NL: 'Wel valt Jan-Peter de Graaff (1992) direct op met zijn Hammer und Tanz, waarin hij creatief gebruik maakt van het slagwerk. Er wordt echt met een hamer geslagen en Sequiera haalt uit een wijnglaasje helder getik.' - Stella Vrijmoed
EN: 'De Graaff stands out immediately with his Hammer und Tanz, through his creative use of percussion. An actual hammer can be heard and Sequiera (percussionist) conjures the purest clinking from a wine glass." - Stella Vrijmoed
NL: 'Geef de jonge Nederlander (30) een tekst en, zo blijkt, hij schildert een doek boordevol kleur, klankvariatie en melodische lenigheid. Daarna gaat de focus rap richting dramatiek: ferme accenten stapelen zich tot verschroeiende climaxen.' - Maurice Wiche
EN: 'Give the young Dutchman (30) a text and, as it turns out, he paints a canvas full of color, sound variation and melodic flexibility. After that the focus quickly shifts to the dramatic: firm accents pile up to searing climaxes.' - Maurice Wiche
NL: "De muziek van De Graaff voor vijf strijkers, althobo, trompet en slagwerk, is een knap geconstrueerde spiegel van de tekst. Wanneer Mozes het volk zegt dat ze de Sinaï opgaan, klinkt er een akkoord dat niet oplost en de rijzende vragen van het volk probaat kracht bijzet." - Maartje Stokkers
EN:"De Graaff's music for five strings, English horn, trumpet and percussion is a cleverly constructed mirror of the text. When Moses tells the people that they will climb Mount Sinai, an unresolved chord emphasizes the people's rising questions." - Maartje Stokkers
NL: "Als een echte stemkunstenaar zingt, spuwt en streelt ze [Katrien Baerts] de spitsvondige verzen. De Graaff buit haar lenige stem uit in evocatieve melodieën vol verrassende wendingen. De liederen zijn het meest lucide als ze spaarzaam worden begeleid, door een piano- of fluitsolo. De angst van de complotdenker wordt echter verklankt door het hele ensemble in de malende, onheilspellende akkoorden van de tussenspelen." - Jenny Camilleri
EN:"As a true vocal artist she [Katrien Baerts] sings, spits and caresses the witty verses. De Graaff utilises her flexible voice in evocative melodies, full of surprising turns of phrases. The songs are at its most lucid when they are accompanied sparsely, only using a piano or flute solo. The fear of the conspiracy theorist is portrayed though by the whole ensemble in the grinding, sinister chords of the interludes." - Jenny Camilleri
NL:"Hij componeerde geluidsimitaties van wervelende deeltjes en suizende galactische krachtenvelden, met verbluffend oor voor detail en originele combinaties, zoals een uitzinnig krioelende melodie voor unisono viool en xylofoon aan het begin van het tweede deel. In de finale mondde het werk uit in de toonzetting van een liefdesgedicht van e.e. cummings. In vergelijking met het exuberante orkest klonk het koor wat monochroom, maar de lyrische eenvoud had ook een louterend effect: de overweldigende veelheid van het Al ingeklonken tot de maat van het menselijk hart." - Joep Stapel
EN: "He composed sound imitations of whirling particles and whizzing galactic force fields, with an astonishing ear for detail and original combinations, like a frenzied teeming melody for unison violin and xylophone at the start of the second movement. In the finale the work culminated into the musical setting of a love poem by e.e. cummings. Compared to the exuberant orchestra the chorus sounded a bit monochromous, but the lyrical simplicity also had a purifying effect: the overwhelming vastness of the universe rivited in the size and beat of the human heart." - Joep Stapel
NL: "Als Rimpelingen indrukwekkend is, is The Forest in April meesterlijk. Als deze cd grip krijgt, verwacht ik dat cellisten in de rij zullen staan om hem te spelen. De Graaffs individualiteit, precisie en stijl verlichten elke maat van beide werken, maar zijn vaardigheden lijken vooral geschikt voor een groot orkest. Hoe dan ook, ongeacht of een van deze geweldige werken van de grond komt, het is moeilijk voor te stellen dat ze zowel door solist als orkest met diepere betrokkenheid kunnen worden uitgevoerd of met meer duidelijkheid kunnen worden opgenomen." - Richard Hanlon
EN: "If Rimpelingen is impressive, The Forest in April is masterly. If this disc gains traction I would expect cellists to be queuing up to play it. De Graaff’s individuality, precision and style light up every bar of both works, but his skills seem especially apt for a large orchestra. In any case, regardless of whether or not either of these terrific works takes off, it’s difficult to imagine they could be performed with deeper engagement by soloist and orchestra alike, or recorded with greater clarity." - Richard Hanlon
NL: "Het is geen makkelijke muziek en toch is het een toegankelijk geheel geworden. Dit komt de rijkdom aan ideeën van de componist, het vakmanschap van de uitvoerenden en de opname die dit alles loepzuiver heeft vastgelegd. Een blijvertje dus." - Hanna Blom-Yoo
EN: "It is not easy music and yet it has become an accessible whole. This is due to the wealth of ideas of the composer, the craftsmanship of the performers and the recording that has captured all this flawlessly. So it's here to stay." - Hanna Blom-Yoo
NL: "De Graaff is een alleskunner en een echte en helder opflitsende komeet aan het muzikale firmament die aan niemand ongemerkt voorbij kan gaan." - Maarten Brandt
EN: "De Graaff is an all-rounder and a real and bright comet in the musical firmament that no one can pass unnoticed." - Maarten Brandt
NL: "Zijn muziek ontwikkelt zich organisch en straalt in zijn agressieve passages elementaire kracht uit; maar terwijl er momenten zijn waarop de muziek stuiptrekt van tektonische kracht, zijn er andere die worden gekenmerkt door stilte."
EN: "His music develops organically and in its aggressive passages exudes elemental power; yet while there are moments where the music convulses with tectonic force, there are others characterized by stillness."
NL: "De Graaff is een tovenaar met orkestkleuren in een taal die weliswaar van nu is, maar harmonisch ook vaak vertrouwd klinkt." - Paul Herruer
EN: "De Graaff is a magician with orchestral colours albeit in a contemporary language, but one that often sounds harmonically familiar." - Paul Herruer
NL: "Het concerto Rimpelingen, verlevendigd met rusteloze korte frases, en het concerto The Forest in april, dat opent met een lange solocadens, barsten uit in een strijd tussen de elementen cello en orkest. Hoekige motieven in het orkest worden afgewisseld met dissonanten in de cello. Toch weet de componist altijd een soort charme in de klank te bewaren." - Uwe Krusch
EN: "The concerto Rimpelingen, enlivened with restless short phrases, and the concerto The Forest in April, opening with a long solo cadenza, erupt into a battle of the elements cello and orchestra. Angular motifs in the orchestra alternate with dissonances in the cello. Yet the composer always manages to maintain a kind of charm in the sound." - Uwe Krusch
DE: "Das mit unruhigen kurzen Phrasen belebte Konzert Rimpelingen und das mit einer langen Solokadenz eröffnende Konzert The Forest in April entbrennen zu einem Kampf der Elemente Cello und Orchester. Kantige Motive im Orchester wechseln sich mit Dissonanzen des Cellos ab. Dabei gelingt es ihm aber immer, eine Art von Charme im Klang beizubehalten."- Uwe Krusch
NL: "Onheilspellend dissonante samenklanken en donderend slagwerk lijken de apocalyps in te luiden. De gloedvolle voordracht van Fridman vindt een evenknie in het al even ingeleefde spel van het NNO." - Thea Derks
EN:"Ominous dissonant harmonies and thundering percussion seem to announce the apocalypse. The glowing interpretation by Fridman is matched by the just as emphatic performance by the NNO." - Thea Derks
DE VOLKSKRANT December 9th, 2021 CD-Review NL:"De Graaffs grootste kracht schuilt in een paradox: stilstand die zindert van spanning. Hoor hoe magistraal zijn aprilbos ontwaakt, met buigingen naar Mahler (‘wie ein Naturlaut’) en Messiaen (kwetterende vogels). Als Maya Fridman nog gaat zingen ook, doet ze haar reputatie van cellopriesteres eer aan." - Guido van Oorschot EN: "De Graaff’s biggest strength hides in a paradox: thrilling idleness. Hear how majestic his Aprillian Forest awakens, with bows to Mahler ('Wie ein Naturlaut") and Messiaen ("Twittering birds"). When Maya even starts to sing she honors her reputation as Cello Priestess." - Guido van Oorschot
NL:"Zijn muziek is in essentie atonaal, maar doordat ze niet is doodgesystematiseerd en De Graaff in de contouren en het verloop van zijn melodieën nog steeds romantisch durft te zijn, wordt de luisteraar met zachte, maar dwingende hand meegevoerd in het abstracte verhaal dat hij wil vertellen. Een grote troef is hierbij zijn orkestratiekunst. De muziek is kleurrijk, blijft altijd helder en verrassend." - Erik Voermans
EN: "His music is essentially atonal, but because it is not systematized to death and De Graaff still dares to be romantic in the contours and flow of his melodies, the listener is carried away with a gentle but compelling hand in the abstract story he wishes to tell. A great asset here is his orchestration skill. The music is colorful, always remaining clear and surprising." - Erik Voermans
DE VOLKSKRANT March 15th, 2021
NL: "Na een minutenlange solocadens, waarin Fridman haar kwaliteiten als speelbeest mag uitleven, volgt een heftige strijd. Hoekige orkestmotieven worden afgewisseld met zagende dissonanten van de cello. Zelfs hier mengt de componist de timbres zo kundig dat ook in de wanklanken schoonheid schuilt. Een mistroostig, bijna mahleresk wegebbend panorama vormt het besluit."- Frits van der Waa
EN:“After a minutes long solo cadenza, where Maya could explore all her qualities as 'Performing Beast', a dramatic battle enfolds. Edgy orchestral motives are being alternated with sawing dissonances from the cello. Even here the composer mixes his timbres so ably that even in the discordal passages, beauty can be found. A gloomy, almost Mahleresque fading panorama gently closes the piece.” - Frits van der Waa
NL: "De componist en de uitvoerende artiest zijn het eens over deze muzikale inhoud. Dat blijkt uit wat ze zeggen over het samenwerken met elkaar en wat we zo duidelijk horen in de meeslepende voordracht van Maya Fridman." - Paul Rushton
EN: "The composer and the performing artist are of one mind about this musical content. This is evident from what they say about working with each other and what we hear so clearly in the compelling delivery by Maya Fridman." - Paul Rushton
les cymbales sonores
DE GROENE AMSTERDAMMER September 14th, 2020
NL: "De vloeiende, in kleur geboren, niet aan de zwaartekracht van een studeerkamerklavier getekende texturen bewegen zich als een golvende rollercoaster door de ruimte in een spel van instinctief overgeven en bewust escaleren.(...) Wat zo ontstaat is een miniatuurmonument als een bonsaiboom met de majesteit van een oude eik, vol gestes die aforistisch duiden op de weidse ruimte van een groter stuk waarin deze muziek als een bouillonblokje zou oplossen." - Bas van Putten
EN:"The fluent textures, born in colour, not bound to the gravity of the study clavier are moving like a waving rollercoaster through space in a game of instinctively surrendering and conscious escalation. (...) What emerges is a miniature monument like a bonsai tree with the majesty of an old oak, full of gestures that aphoristically point at the wide universe of a bigger composition wherein this work would dissolve like a stock cube." - Bas van Putten
DE VOLKSKRANT September 13th, 2020
NL: "De vocale harmonieën zijn van een weemoedige schoonheid, door het orkest raast een kettingreactie van korte klankexplosies. De Graaff benut het hele orkestrale palet." - Jenny Camilleri
EN: "The vocal harmonies are melancholically beautiful, a chain reaction full of short sound eruptions rages through the orchestra. De Graaff utilises the full orchestral palet" - Jenny Camilleri
bonsai garden
DE THEATERKRANT
NL: "Met Bonsai Garden toont De Graaff eens te meer zijn flair om aansprekende muziek te schrijven. Weliswaar omvatten zijn melodielijnen grote registersprongen, maar deze blijven altijd navolgbaar zonder te vervallen in gemakzuchtige kitsch." - Thea Derks
EN: "Bonsai Garden proves again De Graaff's flair to compose appealing music. Though his melodic lines can contain large jumps in registers, they will always be followable without falling into easygoing kitsch." - Thea Derks
meccanica
DE GROENE AMSTERDAMMER March 11th, 2020 CD-Review
NL:"Jan-Peter de Graaff laat in zijn intrigerende peststuk Meccanica, geïnspireerd door Jean Tinguely en de strandbeesten van Theo Jansen, het duo vastlopen in een weerbarstig speels sabotageparcours van melodische en mechanisch-contrapuntische bewegingen. Wat in de opstijgende beweging van de eerste maten nog als dauw verdampt, daalt neer als zware regen. Hier wordt niet nagebouwd, hier wordt iets uitgezocht. Noem het landwinning. De kans dat de muis een leeuw baart is gegroeid." - Bas van Putten
EN: "Jan-Peter de Graaff, in his intriguing jerk-piece Meccanica, inspired by Jean Tinguely and the 'strandbeesten' of Theo Jansen, grounds the duo into a contumacious playful sabotage course of melodic and mechanical-contrapuntic movements. What in the transcending opening gestures evaporates as mist soon comes down as heavy rain. This is not reconstruction, this is research. Call it land clamation. The chance has grown that a mouse will give birth to a lion." - Bas van Putten
De Synode
DE VOLKSKRANT May 16th, 2019 NL: "Componist Jan-Peter de Graaff, nog maar achter in de twintig, heeft hen [de cast] voorzien van prettig zingbare lijnen, die worden geschraagd maar ook menigmaal doorkruist door veelzijdige klankweefsels, voorgebracht door het zeskoppige ensemble Shapeshift. Tegenover pittige tutti’s staan subtiele tokkelpassages, het tonaal georiënteerde idioom blijft prikkelen, en dan zijn er nog onderhuidse verwijzingen naar kerkkoralen en geuzenliederen." - Frits van der Waa
EN: "Composer Jan-Peter de Graaff, just in his late twenties, did provide them [the cast] with comfortable, singable lines, which are accompanied, at many times even pierced by multifunctional sound sculptures, performed by the 6-part ensemble Shapeshift. In contrast with spicy tutti's there are subtle pizzicato sections, the tonally oriented idiom always finds a way to keep your attention, not even mentioning the subtle hints at church chorals and 17th century folk songs" - Frits van der Waa
that all changes
DE VOLKSKRANT April 11th, 2019 CD-Review
NL: "Met energiek en economisch werk van Jan-Peter de Graaff en het dwarse maar geestige Remgewogen van Christiaan Richter geeft Van Hees de jongste garde toondichters een stem. Ook dat verdient een pluim." - Frits van der Waa
EN: "With an energetic and economical composition by Jan-Peter de Graaff and the wilful but humorous piece 'Remgewogen' by Christiaan Richter gives guitarist Martin van Hees the youngest batch of composers a voice. Also this deserves a compliment." - Frits van der Waa
jutters
FRIESCH DAGBLAD March 29th, 2019
NL: "Had iemand mij van te voren voorspeld dat in een programma van Bach, Bartók en Jan-Peter de Graaff het stuk van de laatste mij het meest zou boeien, dan had ik dat niet geloofd. Toch was dat zo. Pieter van Loenen speelde het stuk met grote overgave. [...] Van De Graaff's stuk spatte de frisheid af, dit was spelen in de dubbele betekenis van het woord [...] Hoe De Graaff via fraaie omtrekkende bewegingen, vol structuur en tegelijk onvoorspelbaar, uitkwam bij Terschellinger zeemansliedjes [...] hield je als luisteraar helemaal gevangen."- Dingeman van Wijnen
EN:"If someone predicted me that in a programme featuring Bach, Bartók and Jan-Peter de Graaff the composition of the latter would interest me the most, I would not have believed that person. Still it was the case. Pieter performed the piece with great dedication [...] De Graaff's new work was bursting with (literal) freshness, it was 'playing' in the double sense of the word [...] How De Graaff ended up at Folk Tunes from Terschelling [...], via beautiful outflanking pathways, full of structure while being unpredictable, was a captivating experience for the listener." - Dingeman van Wijnen
THE BELLS OF ST. CLEMENT’S
OPUS KLASSIEK October, 2018
NL: "Een duidelijk voorbeeld op deze cd is 'The bells of St. Clemens' van de jonge en uiterst productieve componist Jan-Peter de Graaff. Het is gebaseerd op het Engelse kinderliedje 'Oranges and Lemons', dat een cruciale rol speelt in de beroemde futuristische roman '1984' van George Orwell en dat de illusionaire hoop op vrijheid binnen een totalitair regime symboliseert. Prachtig te horen hoe dit werk begint met flinterdunne en kristal-achtige geluiden. Alleen dat is al een sensatie om naar te luisteren." - Maarten Brandt
EN: "A clear example on this disc would be "The Bells of St. Clement's" by the young and very productive composer Jan-Peter de Graaff. The piece is based on the English Nursery Rhyme "Oranges and Lemons", which plays a significant part in the famous futuristic novella '1984' by George Orwell, symbolising the illustrious hope of freedom within a totalitarian regime. Beautiful to hear how this work starts with razor-thin, crystal-like sounds. This alone is already a sensation to listen to." - Maarten Brandt
Le café de nuit
HET PAROOL October 13th, 2018
ROSTRUM OF COMPOSERS RADIO BROADCAST ANNOUNCEMENT
NL: "De Graaff, die opgroeide op Terschelling en studeerde aan het Haags conservatorium, wil in het ruim 13 minuten durende, boeiende orkestwerk een sfeer oproepen van hedonisme en dreiging, waar hij goed in slaagt. Stilistisch waait het stuk alle windrichtingen op, tonaliteit wordt niet geschuwd en zijn beheersing van het orkestrale palet is opmerkelijk voor iemand van 26. Luisteren!" - Erik Voermans
EN: "De Graaff, who grew op on the Isle of Terschelling and studied at The Hague Conservatory, succeeds well, in the grossly 13-minute long, intriguing orchestral work, to summon an atmosphere of hedonism and constant threat. Stylistically, the piece flows in every direction, tonality is not eschewed and his control of the orchestral palet is remarkable for someone of 26 years old. Go listen!" - Erik Voermans
DE VOLKSKRANT - January 15, 2018
NTR ZATERDAGMATINEE - January 13th, 2018 (Performance of 'Le café de nuit')
NL: "Het stuk, met hier en daar wat Debussyiaans aandoende harmoniek, wordt interessanter al naar gelang de ritmische component meer nadruk krijgt. Goede vondst, die laatste lijn op de hoorn die met een doffe klap wordt gesmoord." - Merlijn Kerkhof
EN: "The composition, with some 'Debussyan' harmonic gestures, becomes more interesting when the rhythmical components are getting more attention. A good find was the last line -played by the horn- being cut off by a muffled thud" - Merlijn Kerkhof
TROUW - September 10, 2017
GAUDEAMUS OPENING - September 6th, 2017 (Performance of 'Rimpelingen') NL:"Tot de creatievelingen behoorde ook Jan-Peter de Graaff, die de cello een hoofdrol gaf in 'Rimpelingen' en als een van de weinigen een mooie lange noot een mooie lange noot kon laten zijn." - Frederike Berntsen
EN: "Also Jan-Peter de Graaff could be reckoned as a creative mind, as he gave the cello a main part in 'Rimpelingen', and was one of the few composers who was able to let a beautiful long note be a beautiful long note." - Frederike Berntsen
DE VOLKSKRANT - September 8, 2017
GAUDEAMUS OPENING - September 6th, 2017 (Performance of 'Rimpelingen')
NL: "Rimpelingen van Jan-Peter de Graaff, met een hoofdrol voor cellist Hans Woudenberg, was het meest orthodoxe stuk van de avond, met enige lyriek, iriserende timbres en veel gevoel voor harmonie." - Frits van der Waa
EN:"Rimpelingen by Jan-Peter de Graaff, with a main part for cellist Hans Woudenberg, was the most orthodox piece of the evening, with some lyricism, iridescent timbres and with a great feel for harmony." - Frits van der Waa
TROUW - January 5, 2011
NBE NEW YEAR'S CONCERT - January 1st, 2011
NL: "Jan-Peter de Graaff speelde op een oude typemachine virtuoos samen met het blazersensemble. Met een air alsof hij fijnbesnaard achter een klavecimbel plaatsnam strekte hij (...) zijn vingers en beroerde hij ritmisch de toetsen."
EN:"Jan-Peter de Graaff played on an old typewriter virtuosely together with the ensemble. With an air as if he strung took place behind a harpsichord (...) he stretched his fingers and touched the keys rhythmically. "
Wenneke Savenije - December 31, 2010
NL: "In ‘Modern Times’ benutte Jan-Peter de Graaff (18) de typemachine als een symbool voor ouderwetse kwaliteit in tijden waarin alles wordt gefabriceerd om al binnen een paar jaar vervangen te moeten worden. Komisch en penetrant bespeelde hij zijn ‘slagwerkinstrument’, waarbij de blazers van het NBE er vrolijk op los swingden"
FRIESCH DAGBLAD - December 21, 2010
NL:"De laatste komt oorspronkelijk van Terschelling en schreef een compositie voor typemachine, waarin hij een ode bracht aan afgedankte machines..."
FRIESCH DAGBLAD - December 17, 2007
NL: "(...) Jan-Peter de Graaff voegde in zijn stuk met zijn saxofoon prachtig in met het ensemble. Zijn eigen solo aan het slot smeekte om een gevarieerde herhaling..."